1 de maig del 2013

Cingles de Gitarriu

des de Sadernes

Excursió per la zona de Sadernes, fins dalt dels Cingles de Gitarriu o de Freixenet, un molt bon mirador de tota aquesta vall de l'Alta Garrotxa. Ruta un xic difícil degut a un parell de passos de grimpada equipats.
Deixem el cotxe al nucli de Sadernes, als aparcaments habilitats. La concorreguda pista que continua direcció nord està prohibida al trànsit en determinats horaris. Comencem a caminar per aquesta pista, que voreja inicialment el Riu Lierca i més amunt la riera de Sant Aniol. Passat el Pont de Valentí, continuem uns metres sense travessar el pont i agafem un corriol que surt a mà dreta.
El corriol puja bruscament direcció est entre alzines i tarteres. En poca estona arribem al Pas del Cabró, una grimpada equipada amb algun ferregot i algun tram de corda. La grimpada es compon de diferents passos i, tot i no ser molt difícils, a la part alta és molt exposada. Hi ha alguna xapa per poder-se assegurar amb corda si la pedra és molla o si hi ha gent poc acostumada a les altures.

Passat aquest pas, el camí continua pujant pel mig d'alzines fins apropar-nos als peus d'una nova cinglera molt vertical. Sembla impossible poder pujar a dalt, però el camí va flanquejant la paret fins arribar a una espècia de cova, la qual té un forat on passem i ens porta a una nova cova oberta on trobem el següent pas equipat. Els noms de les coves són una mica confusos: es parla de la Cova de les Cabres i la del Quer Foradat, però no ens ha quedat massa clar.
El pas està equipat amb un cable metàl·lic. És una grimpada senzilla, curta però... moooolt exposada. Desconeixent la seva dificultat i longitud, nosaltres preferim encordar-nos per no tenir sorpreses.
Un cop dalt la cinglera, acabem d'arribar fins el Treu Petit. Aquí hi ha un mirador brutal de la vall als nostres peus, la Cresta de Ferran, l'imponent Bassegoda, part del Pirineu Oriental, etc.
Baixem direcció est per un bon corriol que es converteix en pista fins arribar a l'ermita de Sant Andreu de Gitarriu. Des d'aquest punt, tenim diferents opcions per baixar a Sadernes: nosaltres baixem per un corriol molt ben marcat que va baixant vel turonet de Cufí. Després d'una bona baixada arribem de nou a Sadernes, on tenim el cotxe.

Anàlisi del track
 Distància recorreguda:  11,6 quilòmetres
Altitud mín: 272 metres, màx: 981 metres
Desnivell acum. pujant: 719 metres, baixant: 719 metres
Grau de dificultat: Difícil (Pel Pas del Cabró i el pas de la Cova de les Cabres)
Temps:   5 hores 33 minuts
Data:  Maig 1, 2013
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 2475
Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.
Començant a caminar per la pista de Sadernes
El Sant Aniol, prou cabalós
Pujant per corriols i alzinars cap a sota els Cingles de Gitarriu
Inici del Pas del Cabró, ben equipat, però força exposat a mida que es va pujant
Puig de Plansesserres i Ferran
Acabant de pujar pel Pas del Cabró
Últim pas, cada vegada més exposat però sense massa dificultat tècnica
Unió dels Cingles de Manllada i de Guitarriu, amb el congost del Sant Aniol al centre
Continuant pujant fins a les parets
Amb l'altitud, les vistes cada vegada són més espectaculars
A peu de l'últim tram de paret dels cingles, a veure com acabem d'arribar a dalt
Per accedir a la Cova de les Cabres, s'ha de passar per aquest forat a la roca
El pas equipat de la Cova de les Cabres. Tècnicament senzill, però moooolt exposat; optem per afegir alguna mesura de seguretat extra.
Ja a dalt els cingles de Guitarriu, impressionants vistes de bona part de l'Alta Garrotxa
Contemplant el paisatge, amb el Bassegoda al fons