9 de març del 2013

Puigsacalm 1514m i Puig dels Llops 1486m

des de Joanetes, pujant pels Ganxos Vells i Camí dels Burros i baixant pel Camí del Llops, Santa Magdalena del Mont i la Canal dels Ganxos Nous

Excursió a uns dels cims més clàssics dels que separen la comarca d’Osona i la Garrotxa, el Puigsacalm. En aquest cas, no ho farem per la seva via normal i més transitada, sinó des del poble de Joanetes. De tornada, aprofitarem i farem el cim secundari del Puig dels Llops.
Deixem el cotxe al poble de Joanetes, a la zona de l’Hostal de Dalt. Des d’aquest punt agafem un corriol amb marques grogues que puja cap a Santa Magdalena del Mont. Passem el Pla de Miralles, el Puig Sadevesa, el Puig del Soi i finalment arribem al Barret, ja a sota de les antenes de Sant Corneli.

Des del Barret ens desviem a mà esquerra per anar a buscar la Canal del Ganxos Vells. Es coneix així perquè està equipada amb passamans i estreps per facilitar la pujada. Cal dir que actualment el camí està molt fressat i s’han afegit cadenes noves per donar més seguretat. La pujada no és complicada però cal no tenir massa vertigen. Amb poca estona arribem al Coll de Joanetes.
Des del coll, agafem el Camí dels Burros, que marxa dirección sud-oest i flanqueja per sota el Puig dels Llops i el Puigsacalm. En algun tram és força aeri, proporcionant unes vistes fantàstiques de la vall i els cingles que tenim damunt nostre. Un cop passat el Puigsacalm Xic, el camí s’enfila pel mig de les fagedes fins al collet de Clivillers, punt on ens trobem amb el corriol que puja de Coll Bracons. Des d’aquest punt, en poca estona ens plantem a dalt del Puigsacalm seguint el més que fressat i marcat camí.
Un cop contemplades les vistes, marxem direcció nord-est cap al Puig dels Llops. Ens hem de desviar uns metres per fer el cim i retornar al camí. Anem baixant pel Camí dels Llops fins arribar al Coll de Joanetes, lloc on hem passat ja al pujar. Agafem el camí marcat que porta fins al refugi de Santa Magdalena del Mont. Aprofitem l’escalfor del sol per fer un mos.
Enfilem uns 200 metres direcció sud fins arribar a la carena. Des d’aquí, sense opció a perdre’s, agafem la Canal Fosca per baixar bruscament fins al Barret. Aquesta canal també es coneix com la dels Ganxos Nous i, com la dels Ganxos Vells, està equipada per facilitar el descens i ens permet baixar sense massa dificultat però anant en compte.
Arribem al Barret, punt on ja hem estat pujant. A partir d’aquí, desfem el camí per tota la llomada on hem pujat al matí. Amb poca estona arribem a la zona on hem deixat el cotxe. Bon moment per girar-se i contemplar totes les parets dels Puigsacalm per on hem caminat avui. Fantàstica sortida. Com a consell, potser és millor pujar pels Ganxos Nous i baixar pels Ganxos Vells, al revés que nosaltres.

Anàlisi del track
Distància recorreguda:  11,0 quilòmetres
Altitud mín: 615 metres, màx: 1.514 metres
Desnivell acum. pujant: 1.025 metres, baixant: 1.025 metres
Grau de dificultat: Difícil (pels equipats a les canals)
Temps:   6 hores 38 minuts
Data:  Març 9, 2013
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 3252
Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.
Començant a pujar cap a la zona de les canals
La Vall d'en Bas
Pujant pels Ganxos Vells
Al Coll de Joanetes (o de Santa Magdalena)
Algun crack de l'AESEB saludant
Flanqujant pel Camí dels Burros
Travessant fantàstiques fagedes
El Puig dels Llops
Pujant del Camí dels Burros
Al Coll de Clivillers, on ens trobem amb el camí normal, que puja de Coll Bracons
Fent un mos al cim del Puigscalm
Puig dels Llops i plana d'Olot des del Puigsacalm
Pujant al Puig dels Llops
Santa Magdalena del Mont, per on passarem baixant
El Puigsacalm des del Puig dels Llops
AESEB al cim del Puig dels Llops
Arribant a Santa Magdalena del Mont
Deixem l'ermita-refugi
Baixant per la Canal Fosca o dels Ganxos Nous
Cal pujar a tocar la campana que hi ha a mitja canal
Al tanto que va de canto
Baixant un cop passat el Barret
Observant tota la ruta des de baix. Puigscalm a l'esquerra i Puig dels Llops al centre