20 d’agost del 2012

Breithorn Occidental 4164m i Breithorn Central 4141m

des del refugi Guide del Cervino (Cervinia)

Ascensió al Breithorn per la vessant italiana, des de Cervínia. És considerat un dels quatremils més fàcils dels Alps. De totes maneres, les vistes que es poden contemplar des del seus cims, són espectaculars, amb el Montrosa i el Cervino a un cop de roc.
Tot i que la ruta pel costat de Cervinia és més llarga i la primera part és poc atractiva (perquè ressegueix les pistes d'esquí alpí), el preu dels telefèrics és considerablement més econòmic que pujar-hi des del costat de Zermat. Amb l’ajut dels telefèrics, l’ascens es pot fer en un matí.
Empalmem 3 telefèrics fins al Plateau Rosà (3480m). Al costat del refugi Guide del Cervino (3462m) ens equipem i comencem  a caminar. En un primer moment i, fins al Klein Matterhorn, l’ascens ressegueix el lateral de les pistes d'esquí i, per tant, l’atractiu de les vistes queda limitat. Així i tot, el Cervino (Matterhorn) sempre és imponent.
Al Klein Matterhorn és el punt on arriben els esquiadors i alpinistes que opten per l’ascens per la vessant suïssa des de Zermatt. Al costat de l'estació del telefèric, s'hi troba un petit espadat que l'anomenen el Petit Cervino, per la seva semblança al Cervino. En aquest punt el paisatge s’obre i la ruta travessa tot el plató en direcció est. La imatge dels Breithorn’s és increïble.

Iniciem l’ascens pròpiament dit seguint les diagonals de la traça, però ens desviem per enfilar per la pala vertical, sortejant la rimaia, en direcció est al Breithorn Central (4141m). Una última aresta ens porta al cim en poca estona. Cal vigilar no trepitjar la espectacular cornisa que normalment s'hi crea. Des d’aquí el massís del Mont Rosa eclipsa les vistes.
Amb prudència desfem el camí fins al coll entre els dos cims i, ara ja en direcció oest, enfilem l’última aresta, cada vegada més aèria, fins al Breithorn Occidental (4164m). Tot i la massificació del cim, gaudim de les vistes: l’imponent Cervino, la Dent Blanca, el Zinalrothorn, Weishorn, el Dom, Tashorn,etc. i evidentment, tota la zona del Mont Rosa.
El descens el fem per la via normal, la que segueix la majoria de gent que opta per pujar únicament al Breithorn Occidental, el més alt. Tot i la calor del dia, els ponts de neu de les esquerdes encara es conserven, però l’avanç pel plató es fa més feixuc amb la neu estovada.
Des del Matterhorn glacier desfem ràpid el camí per les pistes. Els núvols negres avancen ràpid i amenaça tempesta.

Anàlisi del track
Data:  Agost 20, 2012
Finalitza al punt de partida (circular):   No
Coordenades: 1.637

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.
Començant a pujar des del Refugi Guide de Cervino, amb el Petit Cervino al fons, cap on hem de pujar travessant les pistes
A mida que anem pujant, les vistes del Cervino són espectaculars
Des del Klein Matterhorn: els Breithorn's a primer terma i el Pollux i Castore al fons
Travessant una petita rimaia
Contemplant l'aresta del Breithorn Central, el cim cap on ens dirigim
A la que ens girem, vistes espectaculars cap a Cervinia
Quina aresta. El magnífic Castore al fons a mà dreta
Encarem l'aresta cap al Central
S'ha d'anar amb compte amb les cornises que trobem pel camí
Un cop fet el cim Central, retornem al coll per pujar cap al Breithorn Occidental
L'aresta del Breithorn Central, d'on venim
L'aresta cap el Breithorn, té algun tram força aeri, però senzill
Vistes increïbles cap al Montrosa
i vistes cap a la vall de Zermat, amb totes les muntanyes que queden entre la Dent Blanche (esquerra) i el Weishon (dreta)
Foto de cim
Cap a la vall de Cervinia, el Cervino no ens treu l'ull de sobre
Retornem al plató del Breithorn, deixant els cims pujats al darrera
Anem baixant, tot deixant el Petit Cervino al darrera
I anem baixant cap el Plató Rosá
Eps! Sembla que el temps s'encabrita darrera nostre