29 de gener del 2012

Pla d'Aiats 1311m i Cabrera 1307m

Passant també pel Puig de la Bastida 1241m i l'Agullola de la Tuta 1153m

Una bona excursió per tots els cingles del Cabrerès. Ens trobem l'atractiu afegit de la mica de neu caiguda durant la nit anterior. La sortida no és complicada, però cal anar molt en compte amb els estimballs que ens anem trobant durant el camí, sobretot si està moll o hi ha restes de neu (com en el nostre cas).
Deixem el cotxe prop de la casa de Caselles, en un trencant a mà esquerra una mica abans d'arribar a Cantonigròs. Ja des d'aquí podem gaudir de les magnífiques vistes dels cingles d'Aiats. Passem per la casa d'Aiats i encarem un corriol que puja tot sortejant la cinglera. El camí està marcat amb alguna pintada blava i alguna fita; cal anar en compte de no perdre's.
Arribem a les restes de la casa de Pla d'Aiats, ja dalt del pla. Aquí trobem diferents caminets fresats, i nosaltres agafem el que porta al "mirador" de vertigen, on hi ha la senyera. Tenim unes vistes espectaculars de la boira de la plana i el massís del Montseny ben nevat.

Anem resseguint la cinglera en direcció nord, per un sender intuïble. El camí va baixant fins arribar al Coll de Saiols. Des d'aquí, amb una petita pujadeta, arribem al segon cim del dia, el Puig de la Bastida. Obtenim unes bones vistes dels prats orientals de Cabrera, dels seus cingles, de la zona de Falgars, la plana de la Garrotxa, etc.
Baixem del puig i travessem els prats nevats tot seguint una pista fins arribar a la Casa Nova dels Racons. Continuem la pista cap al nord per anar a buscar un corriol que puja fins a l'Osca de Cabrera. El camí s'agafa just a la cruïlla de pistes del Port de la Faja i està marcat amb groc. Després d'una forta pujada per la fageda, arribem a dalt de l'Osca i amb poca estona som al cim del Pla de Cabrera.
Caminem pel Pla de Cabrera fins al Santuari de la Mare de Déu de Cabrera. Després d'observar les vistes a 360º, comencem a tirar avall pel camí més clàssic de pujar a Cabrera, el de les escales que pugen del Collet de Cabrera. Des del coll, agafem un corriol que marxa direcció sud. Un centenar de metres més avall, deixem el sender principal per agafar el que segueix la carena, en alguns punts força aeri, i que ens ofereix unes vistes espectaculars. Prop de les Bores d'en Masallera, hi trobem un avenc o esquerda impressionant. Fa uns 15-20 metres de fons. Un cop l'hem passat per dalt, hi entrem pel costat sud: és senzillament bestial.
Sortim de l'avenc i continuem per la carena fins arribar a l'Agullola de la Tuta. Aquí, al costat de la creu i la senyera, i trobem un individu tot curiós que sembla que viu allà dalt: una cabra negra. Serà Tuta el nom de la cabra i aquella la seva agullola? Continuem per la carena pel Pla del Sitjar fins arribar al Morral de Caselles, just a sobre la masia del mateix nom. Des d'aquí, agafem un caminet que baixa bruscament pel costat oest. Arribats a la masia, flancagem pel costat de tancats de bestiar fins arribar a la pista i de nou al cotxe.

Anàlisi del track
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 2625

Vistes 3D de l'excursió

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta:
Pla d'Aiats
El Pla d'Aiats
El mirador
Montseny al fons
Baixant del Pla per la fageda
Puig de la Bastida
És de vertigen
El Santuari de Cabrera
L'escletxa de les Bores d'en Masallera
Hi entrem, és molt bèstia
Carenejant
Agullola de la Tuta

1. Sí senyor, l'esquerda era molt bèèèèstia!
    I tu Font, com vas acabar la jornada?

2. Gràcies, em serveixen les vostres descripcions. Conec un xic el teritori i m'anirà bé la ruta tal com la descriviu. Tardaré encara uns dies,tinc de prendre precaucions. Començaré fent Sant Julià Cabrera ja!